Zichtbare buikspieren

9 juli 2018
Vera Potharst – Personal trainer

“Ik doe zo veel core training, maar ik heb nog steeds geen sixpack..” Jongens, die sixpack heb je wel. Maar er zit nog een laagje vet overheen..

Dit is niet om jullie rot te laten voelen om dat laagje vet, maar om jullie te vertellen dat zichtbare buikspieren weinig te maken hebben met core training 😉

Ik weet zeker dat nu aardig wat mensen denken, maar huh ik wil een sixpack dus ik moet mijn buikspieren trainen. Want als ik spierballen wil, moet ik toch ook mijn biceps trainen?

Het is dan ook zeker waar dat als wij bepaalde spieren trainen deze spieren bijv. groter worden en dat door het groter worden ze meer zichtbaar zijn en het gebied van dit lichaamsdeel dus ook strakker wordt. Alleen is het met buikspieren zo dat je de lijnen of echt je ‘blokjes’ meestal pas gaat zien wanneer het vetpercentage laag genoeg is.

“Wanneer is mijn vetpercentage laag genoeg om mijn buikspieren te kunnen zien?”
Bij mannen ligt een ‘gezond’ vetpercentage tussen de 15 en 25% en bij vrouwen iets hoger, namelijk tussen de 20 en 30%. Het is natuurlijk moeilijk om precies te zeggen wanneer je bij iemand buikspieren gaat zien. Maar over het algemeen gebeurd dat bij mannen onder de 15% en bij vrouwen onder de 20%. Om echt ‘dikke blokjes’ te hebben zoals de covers van de Mens Health bijv. moet je als man ongeveer lager dan 6% zitten en bij vrouwen lager dan 13%. Maar onthoudt goed dat dit tijdelijke momenten zijn voor in dit geval bijv. een shoot, want zo’n laag vetpercentage is erg ongezond!

Met dit blogje wil ik dus ook voor eens en voor altijd het plaatselijk vet verbranden uit de wereld helpen. We kunnen nou eenmaal niet door 100 situps en 5 minuten planken op een dag een zichtbare sixpack krijgen. Vet is namelijk gewoon een manier om een overschot aan energie op te slaan tot je het in de toekomst nodig hebt. Als je dan vervolgens door een tekort aan calorieën ten opzichte van je verbruik vet verbrandt, zal het lichaam zelf bepalen op welke plekken dat gebeurd. Over het algemeen zal dit geleidelijk gebeuren, maar hormonen kunnen dit beinvloeden waardoor het bijv. op buik of billen lastiger wordt om vet te verbranden. Om wel vet te verbranden kan je veel beter compound oefeningen doen zoals squats bijv. waarbij je veel meer spieren tegelijk aanspreekt en dus veel meer en sneller verbrandt. Maak voor een juist trainingsschema een afspraak met één van onze fitnesscoaches, wij kunnen helpen jouw training op de juiste manier in te richten en af te stemmen op jouw persoonlijke doel.

“Kan ik dus nu stoppen met coretrainen?” Als een sixpack je doel is, in principe wel ja! Maar onthoud goed dat core training superbelangrijk is voor je lichaam. Veel mensen hebben tegenwoordig een zwakke core door bijv. zittend werk. Een zwakke core kan echt voor veel nare blessures zorgen en ook op latere leeftijd veel klachten veroorzaken. Een sterke core is wel de kern van een gezond bewegingslichaam.

“Maar hoe krijg ik dan wel die buikspieren Vera?!” Allereerst wil ik je vragen hoe belangrijk vind je het om zichtbare buikspieren te hebben? Is het hebben van een sixpack bepalend voor hoe jij je voelt? Het zou namelijk niet zo moeten zijn dat jouw geluk of voldoening afhankelijk is van een wasbordje.

Maar wil jij dat je buik meer getekend is omdat je dit gewoon mooi vindt of graag wilt. Dan zeg ik “VOEDING, it’s all about the food!” Als jij op dit moment een te hoog vetpercentage hebt of zelfs overgewicht is het sowieso belangrijk om stappen te nemen. Een ongezond lichaam kan ook voor veel nare klachten zorgen welke nu misschien nog niet eens merkbaar zijn. Maar bedenk jezelf dat je het nog vele jaren met jouw enige lichaam moet doen, dus waarom zou je niet goed voor je lichaam zorgen? Gezonde voeding, regelmatig eten en voldoende voeding is het allerbelangrijkst. Veel mensen denken dat ze al gezond eten, maar wanneer wij meekijken is dat in de praktijk niet zo.

Maak daarom gauw een afspraak met één van de coaches om een meting te verrichten en inzichtelijk te hebben wat jouw huidige vetpercentage is en of er werk aan de winkel is. Daarnaast bieden wij hulp bij voeding door middel van ons FoodplanNU. Met dit plan helpen wij jou om een gezond eetpatroon aan te nemen, helpen wij met een voorbeeld menu en is er wekelijks contact incl. een meting.

Vragen of meer informatie over FoodplanNU, klik hier.

Deel

Laat een reactie achter