Voedingsfabeltjes

5 september 2018
Vera Potharst – Personal trainer

Als fitnesscoaches en personal trainers komen wij uiteraard veel in aanraking met mensen die willen afvallen, maar ook aankomen of er gewoon beter uit willen zien. Logisch en niks mooiers dan het helpen van gemotiveerde mensen. Maar helaas lopen veel mensen nog rond met de verkeerde opvattingen over voeding, welke gewoon weg niet waar zijn.

1. Afvallen is minder eten
Geloof het of niet, maar het merendeel van de mensen, wie het maar niet lukt om af te vallen moet meer gaan eten. Say what? Meer eten? Nog meer aankomen bedoel je!? Dit is dus NIET waar. Vaak stagneren deze mensen met afvallen of komen ze juist aan, omdat ze te weinig eten. Ons lichaam werkt als een soort van openhaard vuurtje. Als het geen materiaal heeft om te verbranden, brandt het ook niet. Het lichaam heeft dit ook en daarnaast ook een soort van handig systeempje om voeding op te slaan als het voortdurend te weinig binnen krijgt. Want wat nou als het morgen weer niet voldoende voeding krijgt? We moeten wel overleven. Meer eten lijkt vaak eng voor mensen en dat snappen wij ook. Maar toch hopen wij dat jullie ons vertrouwen en geloven als wij vertellen waarom je dus beter genoeg kan eten.

2. Koolhydraten zijn de boosdoeners
False! Suikers zijn de boosdoeners. En ja, suikers zijn ook koolhydraten. Mensen vergeten dat koolhydraten voor komen in verschillende vormen en essentieel zijn in ons voedingspatroon. Koolhydraten zijn bronnen van brandstof en geven ons de energie om te kunnen functioneren gedurende de dag. Zonder koolhydraten voelen we ons futloos, zijn we niet vooruit te branden en kunnen we niet onze hersenen gebruiken om na te denken. Het zou goed zijn als de voeding gemiddeld uit zo’n 40% koolhydraten bestaat. Hiermee heb je genoeg energie om te functioneren, trainen en nogmaals je lichaam heeft dit simpelweg gewoon nodig. Word dus maar vriendjes met groente en met producten zoals zoete aardappels, zilvervliesrijst en havermout, want deze zijn perfect om te eten.

3. Vetpercentage verlagen is minder vet eten
Klink logisch ook hè? Maar helaas ook dit is niet waar. Vetpercentage verlagen is niet simpel weg minder of geen vetten meer eten. Oke, misschien gedeeltelijk waar. Er bestaan uiteraard gezonde vetten en ongezonde vetten. Transvetten zijn van die ongezonde vetten, welke je beter kunt vermijden. Je vindt ze vooral in al het ongezonde eten, zoals chips, koekjes, frituur, snoepjes, etc. Ook is het belangrijk dat we niet te veel verzadigde vetten eten. Dit vindt je vooral in dierlijke producten. Dat betekend niet dat je helemaal geen dierlijke voeding meer kan eten, het zit namelijk vooral in de vette varianten ervan, zoals vet vlees en kaas. Het belangrijkste is dat we de gezonde vetten vooral WEL eten! Denk daarbij aan alle plantaardige vetten, zoals noten, zaden, avocado, maar ook vette vis, bijvoorbeeld paling, haring, zalm.

4. Eiwitten eten is alleen voor bodybuilders
Vaak wordt eiwitten eten geassocieerd met bodybuilders, maar iedereen heeft eiwitten nodig! Eiwitten zijn essentiële macronutriënten wat elk lichaam nodig heeft. Het klopt dat een flinke krachtsporter meer eiwitten nodig heeft dan een klein vrouwtje, wie 2 keer in de week aan yoga doet. Maar ook zij heeft eiwitten nodig! Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren en ons lichaam kan simpelweg niet zonder eiwitten. Het is belangrijk dat ongeveer 30% van onze voeding uit eiwitten bestaat. Of bekijk het zo: Krachtsporters hebben bijvoorbeeld ongeveer 1,8 tot 2 gram eiwitten nodig per kg lichaamsgewicht, maar niet-sporters hebben voldoende aan 0,8 – 1 gram. Eiwitten vind je in dierlijke producten, maar ook in plantaardig voedsel zoals noten, zaden en bonen. Het is belangrijk, dat na het sporten eiwitten worden genuttigd voor herstel van de spieren, hierover kan je lezen in de vorige blog ‘Eet jij wel na het sporten?’.

5. Door één cheatmeal is alles verpest
Oeps, een chocolade croissantje en twee suikerdonuts als ontbijt! Nou, dan eet ik vanavond ook pizza en gaan we morgen lekker naar de bios met heel veel chips en een zaksnoep.. Vaak raken mensen na één verkeerde maaltijd van de leg. Het is voor vele een kwestie van alles of niets. Maar neem van ons aan dat na één cheatmeal NIET alles verpest is. Juist wanneer we een slechte maaltijd accepteren en gewoon weer verder gaan waar we gebleven waren zal er niet veel aan de hand zijn. Natuurlijk hebben we het hierover bijvoorbeeld één keer peer week en niet één cheatmeal per dag 😉 En weet je wat nog handiger is? Plan je cheatmeal gewoon in, zo kan je de rest van die dag er een beetje rekening mee houden dat je een sh*tload aan carbs gaat binnen krijgen die avond!

Ben jij na het lezen van deze blog helemaal in de war en heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw voeding, advies nodig omtrent voedingskeuzes of ben je toe aan persoonlijke begeleiding op het gebied van training en voeding? Klik hier en stuur ons een berichtje.

Deel

Laat een reactie achter