“Supplementen, hoe zit dat nou eigenlijk? – Magnesium”

15 juni 2018
Jamie van den Ban – Personal Trainer

Tegenwoordig zijn supplementen bijna niet meer weg te denken in de fitnesswereld. Je hoort van bijna iedereen wel dat ze iets suppleren, de een neemt elke dag Omega-3 en iemand anders neemt weer multivitaminen. Maar hoe zit dat nou eigenlijk?

In deze blog gaan we magnesium bespreken.
Magnesium komt voor in vele soorten en maten. De meest bekende zijn magnesiumcitraat, -chloride, -oxide, -carbonaat, -glycinaat en -sulfaat. Maar welke is nou het beste!?
Uit recent onderzoek komt naar voren dat magnesiumcitraat de beste vorm is. Dit komt doordat deze stof goed oplost in water, hierdoor kan het beter worden opgenomen door het darmstelsel, dit is gunstig aangezien magnesium een rol speelt in de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten om energie te verkrijgen.

Nu we weten welke soort magnesium we moeten hebben, is het misschien ook belangrijk om te weten waar het eigenlijk goed voor is?
Om je spieren aan te kunnen spannen heb je calcium nodig, maar je spieren moeten na het oppakken van je kopje koffie natuurlijk ook weer kunnen ontspannen, hier helpt magnesium bij. Een te kort aan magnesium kan er voor zorgen dat je na het sporten langer/heftiger last heb van spierpijn en/of stijve spieren. Tevens ondersteunt magnesium de aanmaak van cellen, weefsels en hormonen en helpt het bij het opbouwen van lichaamseiwit. Dit eiwit hebben we nodig om onze spieren te kunnen herstellen na het sporten, best wel belangrijk dus! Daarbij is magnesiumcitraat ook van belang voor een aantal hersenfuncties. Zoals het leervermogen, je geheugen en het concentratievermogen!

Hoe weet je of je magnesium moet suppleren?
Kijk ten eerste naar je leefstijl. Eet je gezond? Eet je gevarieerd? Er zijn een aantal signalen die je lichaam afgeeft als je een magnesium tekort hebt, veel voorkomende klachten kunnen zijn:

– Spierkrampen (meestal in kuiten of nek)
– Gespannen spieren
– Lusteloosheid
– Eenvoudig geprikkeld
– zenuwachtigheid

Het is dus helemaal niet gek dat dit supplement steeds vaker gesuppleerd wordt. Wil je toch liever geen supplementen gebruiken? Gelukkig zijn er tal van producten die van nature al rijk zijn aan magnesium, hieronder staan er een aantal voor je op een rijtje:

– groene groente
– bonen
– peulvruchten
– bananen
– Pure chocolade
– Verschillende soorten noten

Heb je nog vragen over supplementen, stel je vraag dan hier of aan een van onze Personal Trainers!
Bij HealthclubNU verkopen we het assortiment van Flinndal, waaronder dus ook magnesium. Vraag er naar bij de receptie.

Deel

2 reacties

  • Sterre Brouwer

    Super duidelijk en intressant stuk!!!
    Ik zou wel ook wel meer willen weten over andere (gezonde) supplementen 🙂

    • Romy Roelen Auteur

      Hi Sterre, wat leuk dat je het blogje zo nuttig vindt. Binnenkort gaan we ook wat meer over de andere supplementen vertellen. Keep you posted!

Laat een reactie achter