Probiotica

31 juli 2018
Jeroen Moesbergen – Personal Trainer

Dagelijks zie en hoor je reclame langskomen over probiotica.
Maar wat zijn probiotica eigenlijk precies en waar dienen ze nog meer voor? Welke soorten zijn er te verkrijgen en wanneer kun je probiotica het best gebruiken? In deze blog lees je het antwoord op deze vragen.

Darmflora
In onze darmen leven wel 100 biljoen bacteriën die samen 1 tot 1.5kg wegen. Deze bacteriën samen worden je darmflora genoemd. Er leven 100 tot 600 verschillende soorten bacteriën en sommige hiervan zijn heel nuttig voor je lichaam. Andere zijn juist weer schadelijk. Normaal kunnen de goede bacteriën ervoor zorgen dat dat de schadelijke bacteriën zich vermenigvuldigen, zodat je niet ziek wordt. Deze goede bacteriën, ook wel probiotica genoemd zijn dus belangrijk voor je weerstand en zijn een belangrijk onderdeel van je weerstand.

Wat zijn probiotica en welke functie hebben ze?
Probiotica zijn dus de goede bacteriën en zorgen voor een goede darmflora wat weer van belang is voor een goede stoelgang, spijsvertering en het immuunsysteem. Probiotica bevatten dus de nuttige bacteriën die van oorsprong in je darmen voorkomen. Niet alle kunstmatige goede bacteriën kunnen vanzelfsprekend probiotica genoemd worden. Probiotica moeten aan de volgende criteria voldoen;
• Ze moeten de darm levend bereiken en niet onderweg zijn gedood door maagzuur en/of galsap; (in yoghurt zitten bijv. ook melkzuurbacteriën, maar deze overleven niet door het maagzuur en vallen daarom niet onder probiotica);
• Ze verbeteren de gezondheid en dat effect moet door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd worden.

Soorten probiotica
Er bestaan veel verschillende probiotica en allemaal hebben ze hun eigen werking. Het ene doet bijvoorbeeld meer werk in de dikke darm, het andere vooral in het maag-darmkanaal. Er is volop keuze uit allerlei gezonde zuiveldranken en yoghurts met probiotica. Ook zijn er probiotica als supplement (in pilvorm) te koop. Let er bij aanschaf op dat er voldoende levende bacteriën (minimaal 1 tot 10 miljoen per gram) inzitten, anders is de werking niet verzekerd.

Wanneer kun je probiotica gebruiken?
Er zijn een aantal dingen die je darmflora kunnen verstoren. Wanneer je last hebt van een verstoorde darmflora, bekijk dan eerst of je iets kunt aanpassen in je dagelijks leven alvorens je naar de probiotica grijpt. Er is bekend dat (veel) stress, suiker, alcohol, brood en stilzitten (te weinig beweging) geen gunstige werking hebben op de darmflora. Als je darmflora uit balans is, kan probiotica nuttig zijn. Hierboven heb ik al een aantal redenen genoemd die een verstoorde darmflora kunnen veroorzaken, maar het kan ook komen doordat je nuttige bacteriën de schadelijke bacteriën niet meer aankunnen en daardoor krijgen deze schadelijke de kans om zich te vermeerderen. Dit kan bijvoorbeeld komen door een infectie, het gebruik van antibiotica, een operatie, het langdurig eten van ongezonde voeding of stress. Klachten die je dan kunt ervaren zijn buikkrampen, obstipatie, diarree, winderigheid of een opgeblazen gevoel. In die gevallen kan probiotica een welkome ondersteuning zijn om je darmflora zo snel mogelijk weer in balans te krijgen. Omdat er bij probiotica levende micro- organismen in de darm aan de slag gaan, kun je bij het starten met probiotica wat krampen ervaren. Dit komt omdat de darmen (weer) aan het werk worden gezet.
Probiotica kunnen dus nuttig zijn in perioden waarin je klachten ervaart die met je darmflora te maken hebben. Bij sommige mensen is er een duidelijke vermindering van de klachten, maar bij anderen helpt het weinig tot niet. Probiotica zijn producten die dienen als aanvulling en/of ondersteuning. Verwacht geen grote wonderen. De basis ligt in een dagelijks terugkerend gezond eetpatroon.

Mocht je meer informatie willen of hulp nodig om een gezond eetpatroon op te stellen? Klik hier en neem contact met ons op.

Deel

Laat een reactie achter