16 mei 2018
Vera Potharst – Personal trainer

Eet jij wel na het sporten?

Is jouw antwoord op deze vraag ‘nee’, dan moet je zeker doorlezen. Is jouw antwoord ‘ja, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet eten’, ook dan zou ik zeker even doorlezen.
Eten na het sporten is onwijs belangrijk, zelfs een van de belangrijkste maaltijden van die dag. Ons lichaam heeft namelijk na een training twee dingen nodig om te herstellen, voeding en rust.
Laten wij jou daarom alvast op weg helpen met wat tips:

1. Eet een goede maaltijd na je training
Een flinke workout kost veel energie. Energie die weer aangevuld moet worden door o.a. de juiste voeding. Je spieren zijn beschadigd door het trainen en moeten worden hersteld, ook al klinkt het verleidelijk om na het sporten niks meer te eten wanneer je probeert af te vallen. Maar toch ben je dan eigenlijk net verkeerd bezig.

2. Zorg dat je eiwitten binnen krijgt na het trainen
Je spieren hebben eiwitten nodig om te herstellen, het zijn namelijk de bouwstenen voor je spieren. Ongeveer 20 gram na het trainen is voldoende om binnen te krijgen. Denk aan magere kwark, vis, vlees of gevogelte, maar ook noten en zaden. Daarnaast is het een goede optie om een eiwit shake te nemen na het trainen. Whey eiwitten worden snel opgenomen door het lichaam en zijn een goede eiwitbron. Hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt, ligt aan je lichaamsgewicht en de intensiteit van jouw training. Krachtsporters hebben bijvoorbeeld ongeveer 1,8 tot 2 gram eiwitten nodig per kg lichaamsgewicht, maar niet-sporters hebben voldoende aan 0,8 – 1 gram.

3. Zorg ook dat jij koolhydraten eet na je training
Koolhydraten zijn niet eng en heb je juist nodig. Ze zijn dus essentieel bij elke doelstelling. Helemaal na de training om de energievoorraad weer aan te vullen. Koolhydraten leveren brandstof en zijn daarom ook van belang om te eten een paar uur voor het trainen. Na het trainen is de glycogeenvoorraad (koolhydraten) in jouw spieren gebruikt en moet aangevuld worden om weer voldoende energie te hebben en te herstellen.

4. Drink voldoende water na het trainen
Voldoende water drinken op een dag is ten eerste uiterst belangrijk, maar na het sporten al helemaal! Tijdens het sporten verlies je veel vocht door de inspanning en het zweten. Ook heeft jouw lichaam vocht nodig om goed te herstellen. Water helpt namelijk bij de opname en het transport van voedingsstoffen, dit betekend dat de aanvoer van voedingsstoffen richting je spieren wordt gestimuleerd.

5. Zorg dat jouw maaltijd is uitgebalanceerd met de rest van de dag
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jouw voedingspatroon over de hele dag op orde is. Het juiste aantal calorieën om jouw doelstelling te behalen. Maar ook de hoeveelheid macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) die jij binnen krijgt en de verhouding hiervan. Heb je hier hulp bij nodig? Lees dan nog even verder.

Ongeacht jouw persoonlijke doel is voeding de ‘key’. Een uitgebalanceerd voedingspatroon is dan ook leidend voor het behalen van jouw persoonlijke doelen, of dit nu afvallen, spiermassa aankomen of gewoon lekker in je vel zitten is. Om een passend eetpatroon te creëren is het belangrijk om niet zo maar wat te doen, vooral niet als je gewoon simpelweg de kennis er niet van hebt.
Heb je hulp en/of advies nodig op het gebied van voeding? Klik hier en stuur ons een berichtje.

Deel

Laat een reactie achter