Drink jij voldoende?!

4 juni 2018
Jeroen Moesbergen – Personal trainer

Drink 1,5 tot 2 liter water per dag!

Maar… waarom eigenlijk?
Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit vocht. Voor mannen (62%) is dit nog wat meer dan voor vrouwen (52%). Dit vocht zit verdeeld over het gehele lichaam. Vanzelfsprekend moet je het vocht dat je verliest (via urine, ontlasting, uitademingen en zweten) ook weer aanvullen, om de vochtbalans op peil te houden. In deze blog lees je de functies van vocht en de aanbevolen hoeveelheid vocht. Je leest wat het gevolg is van te veel of te weinig vocht en ook krijg je informatie over vochtbehoefte in bijzondere omstandigheden.

Wat is de functie van vocht?
Vocht vervult een aantal belangrijke functies in het lichaam. Het reguleert o.a. de temperatuur van het lichaam door bijvoorbeeld zweten. Vocht transporteert stoffen door het lichaam; dit gebeurt via het bloed. Vocht zorgt er voor dat de voedingsstoffen worden opgelost, zodat ze via de darmwand het lichaam binnen kunnen komen en daarnaast is het ook een bouwstof voor lichaamscellen. Gedurende een dag verliest je lichaam vocht doordat je ademhaalt of via de huid. Daarnaast verlies je vocht door toiletbezoeken en zweten. Onder normale omstandigheden verlies je dagelijks zo’n 2,5 liter vocht. Het is belangrijk om deze verliezen weer aan te vullen. Dit doe je voornamelijk door te drinken, maar ook met voeding krijg je vocht binnen.

Hoeveel moet je drinken?
De hoeveelheid vocht die dagelijks wordt aanbevolen is gebaseerd op het gemiddelde vochtverlies. De algemene richtlijn van het voedingscentrum ligt op 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Dit komt neer op zo’n 8-10 glazen drinken. Bij gezonde voeding die veel voedingsvezels bevatten is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Vezels hebben vocht nodig en wanneer dit te weinig aanwezig is, werkt het averechts. Vezels en vocht zorgen o.a. voor een goede stoelgang. Logischerwijs vermindert deze als er te weinig vocht voor de vezels in het lichaam aanwezig is.

Wat gebeurt er als je te veel vocht binnenkrijgt?
Normale nieren kunnen 8 tot 10 liter vocht uitscheiden. Als je meer drinkt of bijvoorbeeld in heel korte tijd veel drinkt, kan je lichaam dit niet meer aan. Het evenwicht tussen het natrium in het bloed en het water is dan uit evenwicht. Je lichaam weet dan niet meer wat het met al dit vocht moet en brengt het naar je hersenen. Dit met nare gevolgen van dien.

Wat gebeurt er als je te weinig vocht binnenkrijgt?
Je lichaam is afhankelijk van water. Als je te weinig drinkt, dan is het 1e gevolg dat je gaat uitdrogen. De symptomen hierbij zijn een droge of plakkerige mond, tong lippen of huid, dorst en lichte hoofdpijn. Ernstige tekenen van uitdroging zijn duizeligheid, verwardheid, futloosheid, blaasproblemen en pijn in de borststreek. Omdat het lichaam niet meer genoeg vocht binnenkrijgt, kan het niet meer goed functioneren. Het lukt niet meer voldoende om de afvalstoffen af te voeren, de voedingsstoffen naar de cellen te brengen etc. en dit zorgt voor (ernstige) gevolgen.

Vochtbehoefte in bijzondere omstandigheden
Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat de vochtbehoefte hoger ligt.
– Wanneer het warm is, verlies je meer vocht en heb je dus meer vocht nodig om de tekorten aan te vullen;
– Bij zeer intensieve sportactiviteiten kun je tot wel 1 liter vocht per uur verliezen, ook deze moeten worden aangevuld;
– Naarmate je ouder wordt, werken je nieren minder goed. Om de afvalstoffen uit het lichaam goed te kunnen verwijderen, is er meer vocht nodig;
– Door ziekte (braken en diarree) kun je veel vocht verliezen;
– Wanneer een vrouw borstvoeding geeft, is het noodzakelijk om meer vocht binnen te krijgen.

Vocht… uit welke dranken?
De 1,5 tot 2 liter vocht hoef je niet enkel uit water te halen. Een deel krijg je ook binnen via voeding. Toch is verstandig om in ieder geval 1,5 liter vocht uit drinken te halen, maar er bestaat meer dan alleen water, (kruiden)thee, koffie en (amandel/soja/karne) melk mogen hierbij ook meegerekend worden. Frisdrank, vruchtensap en alcohol vallen ook onder vocht maar bevatten ook veel suiker. Het is dus goed om dit zoveel mogelijk te beperken.
Zodra je hersenen een signaal doorgeven dat je dorst hebt, ben je eigenlijk al te laat.
Voorkom dit door over de gehele dag voldoende te drinken. Een goede richtlijn is om bij elke maaltijd/tussendoortje (6x per dag) iets te drinken en hiernaast nog zo’n 2 tot 4 momenten extra uit te kiezen.

Wil jij meer weten over voeding en/of een gezonde levensstijl? Ben je op zoek naar de juiste persoonlijke begeleiding?
Klik hier en neem contact met ons op.

Deel

Laat een reactie achter